luni, 24 februarie 2014

Robert Fulton in Istoria marilor inventii

Inca din cele mai indepartate timpuri, oamenii au fost atrasi de a explora apa marilor si a oceanelor, care le-ar fi oferit o sursa sigura de hrana, prin dezvoltarea comertului. Inceputurile navigatiei au fost timide, iar evolutia ei lenta a fost determinata de dezvoltarea fortelor de productie, acumularea de cunostinte dar si de teama oamenilor de schimbare. Inventarea masinii cu abur, in primele decenii ale secolului XIX, a produs o revolutie in domeniul constructiilor navale. Pionerii constructiilor de nave actionate cu abur poarta nume cunoscute ca: Thomas Savery, Denis Papin, Thomas Newcomen, Jonathan Hulls. Francezii il considera ca inventator al navei cu abur pe compatriotul lor Claude Jouffrey d'Abbans care a proiectat vasul "Pyroscaphe" care a functionat un an si jumatate, ceea ce a constitutit un prim record de durata pentru o masina cu abur.
Trebuie sa ii amintim si pe William Symington si John Fitch. Amandoi de profesie ceasornicari, ce au realizat nave cu motor cu abur actionate succesiv, de rame, de elice, iar in final de roti cu zbaturi. Acest sistem de propulsie era la moda in secolul al XVIII-lea, dar si destul de combatut deoarece oamenii priveau cu neincredere aceste "constructii navale de forme neobisnuite, ce scoteau nori de fum negru pe cosurile inalte si inguste." 

In aceasta perioada in care toate deficientele de construcie, de executie,toate accidentele, erau exagerate in presa vremii, Robert Fulton, un american, realizeaza submarinul Nautilus, a carui constructie durase un an intreg. Fulton a ajuns o personalitate cunoscuta in Franta, deoarece in iulie 1801, evoluase la Brest cu acest prim submarin construit vreodata in istorie.

In ziarul parizian "Jurnal des Debats" din 30 iulie 1803 a aparut urmatorul articol: 
„S-a facut incercarea unei noi inventii, al carui succes deplin si stralucit va avea cele mai stralucitoare consecinte pentru comertul si navigatia interna a Frantei.
De doua sau trei luni se putea vedea la mal, in dreptul masinii cu abur din Chaillot un vas cu o infatisare stranie, datorita faptului ca avea doua roti mari fixate pe o osie, ca la un car; in spatele lor se afla un fel de soba mare cu un cos, despre care se spunea ca ar fi o mica masina cu aburi, menita a pune in miscare rotile si vasul. Acum cateva saptamani niste rauvoitori au scufundat aceasta constructie. Autorul ei, reparand stricaciunile, a dobândit cea mai măgulitoare recompensă pentru râvna şi talentul său. La orele sase seara, ajutat doar de trei persoane, a pus vasul in miscare, impreuna cu alte doua atasate la spatele lui; timp de o ora si jumatate a oferit curiosilor spectacolul bizar al unui vas acţionat de roti, asemenea unui car; rotile prevazute cu aripi sau lopeti erau ele insele puse in miscare de o masina cu abur. Urmandu-l de-a lungul cheiului, ni s-a parut ca viteza sa impotriva curentului Senei este egala cu aceea a unui pieton grabit; in josul curentului ea a fost cu mult mai mare. Autorul acestei stralucite inventii este americanul Fulton, mecanic vestit !”.

In 1800 Napoleon Bonaparte era prim consul al Republicii franceze. Cand i-au fost prezentate aceste inventii, a raspuns taios: 

„In toate capitalele sunt o droaie de aventurieri si de oameni cu proiecte care le ofera tuturor suveranilor drept adevarate minuni, ce nu exista decat in imaginatia lor. Sunt cu totii niste sarlatani si impostori. Acest american este unul dintre ei; nu-mi mai pomeniti despre el”

Fulton si Napoleon
Mare greseala a facut atunci si avea sa isi dea seama de lucrul acesta abia spre sfarsitul vietii sale. Fulton, intelegand ca nu va putea realiza nimic in Franta, s-a intors in Statele Unite. Aici, ajutat de 
un new-yorkez bogat numit Livingstone, a construit vasul „Clermont”‚ prima nava cu abur fara carente tehnice sau constructive mai importante, propulsata cu ajutorul rotilor cu zbaturi plasate cate una la fiecare bord.
Clermont
La 17 august 1807 aceasta pleca în prima sa calatorie pe fluviul Hudson,intre New York si Albany, in amonte, avand o viteza de aproximativ 5 mile pe ora, calatorie ce a durat 32 de ore. A fost un total succes ce a inlaturat ultimele indoieli referitoare la utilizarea aburului la transporturile fluviale si maritime.Cateva saptamani mai tarziu ambarcatiunea a facut si prima sa cursa comerciala. Primele curse au avut la bord doar cativa oameni curajosi, dar Clermont si-a respectat programul si neavand probleme majore, oamenii au prins curaj astfel ca nava a inceput sa fie folosita de un numar din ce in ce mai mare de pasageri.
In 1812, a izbucnit razboiul si Fulton s-a reorientat spre proiectarea de submarine si nave de razboi. 
In aceasta perioada, Fulton a capatat o afectiune respiratorie, in urma careia a murit la data de 24 februarie 1815.



sursa: 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Facebook